Het is één ding om van YouTube je werk te kunnen maken, maar het is echt een tweede om vervolgens ook nog lang relevant te blijven. Voor mijn hbo-scriptie heb ik intensief onderzoek gedaan naar de houdbaarheid van influencers. Wat maakt dat de één al jarenlang het internet domineert en dat de ander eindigt als eendagsvlieg?  

Tijdens mijn onderzoek heb ik zowel grote YouTube-accounts als hun managers mogen spreken en onderzoeken. Wat bleek: er zijn een aantal duidelijke overeenkomsten tussen al die grote accounts. Deze bevindingen pas ik ook toe op mijn eigen kanaal, waarmee ik inmiddels al bijna zeven jaar betaald YouTube-video’s maak.  

Alle bevindingen uit dat onderzoek heb ik samen met mijn eigen kennis gebundeld in een allesomvattende online YouTube-cursus. In deze blog deel ik vijf exclusieve tips uit mijn cursus, die jou helpen om relevant te worden en te blijven op YouTube! 

Tip 1: Unieke herkenbaarheid

Het hebben van een unieke herkenbaarheid is belangrijk als YouTuber. Je wil dat mensen jou en je content snel herkennen. Dit kun je onder andere bereiken door met pijlers te werken. Pijlers zijn een soort vaste thema’s (bijvoorbeeld: happy, beauty, gaming) die je voor je (in dit geval) online identiteit gebruikt. Als je houvast creëert voor het kiezen van onderwerpen, wordt het bedenken van content enorm leuk! Daarnaast bied je hiermee je (potentiële) volgers ook een duidelijk beeld van wat voor type account jij bent, wat voor content je plaatst en wat ze kunnen verwachten. Hiermee bied je ze een duidelijke reden om je te volgen. Kortom: duidelijkheid voor iedereen.  

Bij het kiezen van de juiste pijlers is het belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft. Kijk naar jouw hobby’s en passies, je persoonlijkheid en je stijl (in kleding, foto’s en video). Mocht je niet kunnen bedenken welke pijlers het beste bij jou passen, vraag het dan bijvoorbeeld aan je vrienden en familie. Een paar pijlers die mijn omgeving voor mij bedacht, waren bijvoorbeeld: Vrolijkheid, eerlijkheid, actief, leerzaamheid, kleurrijk en paarden. Deze pijlers zie je ook overal terugkomen. 

Naast het hebben van pijlers is er nog een andere vorm van een unieke herkenbaarheid. Veel grotere YouTubers hebben een unieke herkenbaarheid in de vorm van een voorwerp, opening/sluiting van de vlog/video, een bepaald woord of een trekje. Wanneer je één van deze dingen bij iemand anders of in het dagelijks leven voorbij ziet komen, moet je opeens aan die ene YouTuber denken. Denk hier bijvoorbeeld aan de paprika van Kalvijn of de peace van Enzo Knol. Hierdoor creëer je steeds meer momentjes van herkenning bij je volgers.

Tip 2: Zorg voor goed beeld en geluidFelineHoi Youtube cursus

Het hebben van fijn beeld en geluid is essentieel voor een succesvol YouTube-kanaal. Nu hoef je niet meteen het duurste van het duurste aan te schaffen, in tegendeel: vaak is de beeldkwaliteit van je telefoon al goed genoeg. De meeste telefoons filmen in ieder geval in full HD en de nieuwere modellen filmen zelfs al in 4K!  

Begrijp me niet verkeerd: door te filmen met een ‘echte’ (vlog)camera til je de kwaliteit van je video’s wel echt naar een hoger niveau, maar het is niet het allereerste waar je in hoeft te investeren. Ik heb in mijn YouTube-carrière al heel wat camera’s kunnen uittesten: Canon G7X (de vlogcamera van o.a. Monica Geuze), Sony ZV-1 (dé vlogcamera van 2020), Canon M50, Canon M6 (mark ii), Canon EOS 80D, Canon Legria HF G50, de Go Pro en zelfs een drone! Mijn uitgebreide kijk op deze camera’s (en mijn conclusie over welke ik de beste vind) lees je terug in mijn online YouTube-cursus 

Nóg belangrijker dan goed beeld is het hebben van goed geluid. Het horen van een constante ruis (of veel wind) in een video is een stuk vervelender dan wanneer het beeld niet haarscherp is. Je wil altijd voorkomen dat je kijkers moeite moeten doen om je te kunnen verstaan. Gelukkig is het behalen van goed geluid in veel gevallen simpel op te lossen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met de Rycote Micro windjammer, een klein pluisbolletje die je over de ingang van je ingebouwde microfoon plakt. Dit filtert veel ruis en wind weg. Als je met je telefoon filmt, kun je bijvoorbeeld een draadloze mini microfoon kopen. Deze kun je aan je telefoon bevestigen, waardoor het geluid direct aan het beeld gekoppeld wordt. 

Tip 3: Word het algoritme de baas

Het opzetten en onderhouden van een succesvol YouTube-kanaal kost veel werk. Hierbij geldt: consistency is key. Het regelmatig uploaden op YouTube is goed voor twee dingen: je volgers en het algoritme.  

Elke sociale media-app maakt tegenwoordig gebruik van een algoritme en aanbevelingen. Het algoritme bepaalt grotendeels wat een gebruiker als eerste ziet. Soms pakt dit vervelend uit voor content creators; vele van hen hebben aangegeven dat hun posts de laatste jaren minder worden gezien door hun bestaande volgers. Maar, het algoritme kan ook in je voordeel werken.  

Als je regelmatig en consistent video’s plaatst voor een langere tijd, zal YouTube je uiteindelijk belonen door jouw video’s meer aan te bevelen en hogerop te plaatsen in het algoritme van (eventueel) geïnteresseerde gebruikers. YouTube wil graag dat mensen zo veel mogelijk hun app gebruiken. De creators die daarvoor zorgen, worden daarop beloond met meer aanbevelingen. 

Daarnaast is het ook voor je bestaande abonnees fijn als je regelmatig uploadt. Zo weten ze wanneer ze een nieuwe video kunnen verwachten, waardoor ze daar een momentje voor kunnen inplannen in hun dag. Bovendien blijf je ook meer in hun hoofd hangen. Als je eens in de paar dagen post, nemen ze eens in de paar dagen een moment uit hun dag om naar jou te kijken. Als je maar eens in de maand post, zal dat maar eens in de maand zijn (of helemaal niet, omdat ze je al vergeten zijn na zo’n lange tijd).  

Het beste is vaak om minimaal twee à drie keer per week te uploaden.

Tip 4: Film en edit jezelf als een pro

Jezelf filmen kan in het begin wel even wennen zijn. Je wil voor je kijkers zo natuurlijk en moeiteloos mogelijk overkomen. Hier heb ik een aantal tips voor!  

Kijk in de lens 

Dit klinkt heel vanzelfsprekend, maar dit is iets wat letterlijk níemand in eerste instantie doet en wat je jezelf echt moet aanleren. Het is heel verleidelijk om op het omklapschermpje van je camera (of het scherm van je telefoon) de hele tijd naar jezelf te kijken, maar voor de kijker lijkt het dan net alsof je nét over of langs hen heen kijkt. Tijdens een real-life gesprek kijk je je gesprekspartner ook in de ogen aan, probeer dat ook met je kijkers te doen door in de lens te kijken.  

‘Uuuhm…’  

Hoewel we tegenwoordig veel kunnen wegknippen met onze mooie editing-programma’s, is het in sommige gevallen echt lastig om al je ‘uuuhm-s’ weg te knippen. Als je namelijk vrij snel praat is het al een stuk moeilijker om je ‘uuuhm’ tussendoor weg te knippen zonder dat het je vloeiende verhaal aantast.  

De spanningsboog van de mens wordt steeds korter (volgens recent onderzoek van Microsoft is de spanningsboog van de gemiddelde mens nu acht seconden), waardoor niemand het geduld heeft om naar een langzaam voortkabbelend verhaal te luisteren. Het is dus van groot belang dat je een vlotte babbel hebt. Als je veel ‘uuuuhm’ zegt, is het vlotte er helaas al gauw van af. Vandaar is dit ook mijn gouden tip: probeer jezelf het ‘uuuhm’-zeggen af te leren. 

Spanningsboog  

Het is uiterst belangrijk om zowel tijdens het filmen als tijdens het editen de korte spanningsboog van de kijker in acht te houden. Als content creator wil je graag dat je gehele video bekeken wordt, maar dit kun je alleen behalen als elk onderdeel van je video vlot verloopt. Dat betekent niet dat je alles snel moet afkappen, maar dat betekent wel dat je moet uitkijken voor lange praatstukken en moet zorgen dat je genoeg beelden hebt om de video ook visueel interessant te laten houden.  

Een veelgebruikte manier om je video visueel ook interessant te houden is het werken met sfeerbeelden. Sfeerbeelden zijn (voor je video relevante) beelden die je bijvoorbeeld over een praatstuk heen kunt plakken om je verhaal aan te vullen of een bepaalde sfeer af te geven. Let hierbij wel op dat het beelden zijn die relevant zijn voor het verhaal dat je wil vertellen of de sfeer die je wil afgeven. Het staat bijvoorbeeld raar als je een verhaal vertelt over hoe je haar verruïneerd is bij de kapper, terwijl daar beelden van je wintersportvakantie overheen geplakt zitten omdat je dacht dat die wellicht leuk waren om ondertussen naar te kijken.

Tip 5: Geld verdienen met YouTube

Een manier die je vanaf dag één kunt toepassen bij je YouTube-kanaal is het werken met affiliate linkjes. Hoe werkt een affiliate link dan precies? Stel, jij wil je camera waar je de video mee hebt gefilmd in de omschrijving zetten zodat de kijkers die geïnteresseerd zijn eventueel dezelfde kunnen kopen als jij. Dit doe je dan niet met de gewone link, maar met een affiliate link. Zodra iemand erop klikt, wordt er een cookie geplaatst en weet de webshop dat de consument via jou (in dit geval je YouTube-kanaal) is gekomen. Koopt de consument dan iets in de webshop (bijvoorbeeld de camera), dan krijg jij een percentage van wat de consument heeft betaald. Ook wanneer de consument niet de camera koopt, maar iets heel anders (bijvoorbeeld een magnetron), krijg jij ook een percentage daarover. Het gaat er dus echt om dat de consument door jou naar de website gaat.  

Een affiliate link kun je verkrijgen bij de websites die de desbetreffende producten verkopen. Een tip van mij: bij Bol.com kun je supermakkelijk een eigen affiliate-account aanmaken, dus dat is altijd aan te raden. Daarnaast kun je ook met bepaalde merken een eigen affiliate code afspreken. Bijvoorbeeld deze cursus, die heb ik zelf als samenwerking met een andere YouTuber als affiliate aangeboden. Zij krijgt een persoonlijke kortingscode voor haar volgers en wij kunnen zien hoe vaak deze wordt gebruikt bij aanschaf. Voor elke verkoop krijgt die YouTuber weer een bepaald bedrag, een win-win situatie voor beide partijen. 

Een andere (waarschijnlijk de bekendste) manier om geld te verdienen met YouTube is door middel van advertenties. Om advertenties aan te zetten bij je video’s moet je eerst lid worden van het YouTube-partnerprogramma. Dat kan helaas niet zomaar, daarvoor moet je wel minstens 1.000 abonnees hebben en in de laatste twaalf maanden moeten je video’s minstens 4.000 uur bekeken zijn. Als je net begint is dit een mooi eerste doel om naartoe te werken!  

Op een gegeven moment wordt het als YouTuber interessant om je eigen onderneming uit te breiden. Het hebben van meerdere inkomstenbronnen is niet alleen een soort trend nu, het is voor een ondernemer oprecht het slimste wat je kunt doen. Stel dat YouTube over een paar jaar niet meer populair is, dan valt die inkomstenbron opeens weg. Als je dat niet kunt opvangen met andere inkomstenbronnen is dat vanzelfsprekend een vervelende situatie. Ga bij jezelf na wat voor producten en/of diensten er onder jouw merkparaplu zouden passen. Voor Monica Geuze waren dat bijvoorbeeld Stëlz en Sophia Mae. Voor mij zijn dat mijn onlinecursussen, het Hinniken-boek en de kledinglijn. Je kunt hiervoor zelf een nieuw product of dienst op de markt uitbrengen, of de handen ineenslaan met een al bestaand bedrijf. De mogelijkheden zijn eindeloos. 😉 

 

Mocht je geïnteresseerd zijn in een helpende hand van A tot Z, neem dan een kijkje bij mijn online YouTube-cursus. Deze cursus bestaat uit maar liefst negen grote hoofdstukken (met elk meer dan vijf paragrafen!) vol met onderbouwde informatie die jij moet weten om een succesvol YouTube-kanaal op te kunnen zetten of uit te breiden. Hij is vanaf elk apparaat, op elk tijdstip en in elk tempo te volgen. Met deze cursus leer ik je hoe je het maximale uit je YouTube-kanaal haalt (en voorkom je dat je eindigt als eendagsvlieg). Je vindt hem hier.   

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *